Sau Kalt!!! - Reisverslag uit Hippach, Oostenrijk van Margret en Marco Rijk en Kossen - WaarBenJij.nu Sau Kalt!!! - Reisverslag uit Hippach, Oostenrijk van Margret en Marco Rijk en Kossen - WaarBenJij.nu

Sau Kalt!!!

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Margret en Marco

19 December 2009 | Oostenrijk, Hippach

Welkom terug op deze site. Om misverstanden te voorkomen; alleen Marco is deze winter vertrokken naar Oostenrijk. Margret blijft deze winter in Nederland bij haar huidige werkgever Kinderopvang De Olmenhoeve. Dus de berichten die deze winter hier geplaatst worden zijn altijd door Marco geplaatst. Dat scheelt mij een hele hoop taalproblemen, daar ik nu niet meer soms in de hij- of zij-vorm over mezelf hoef te schrijven, maar altijd in de ik-vorm kan blijven.

Nu ik toch een algemene introductie ben begonnen maak ik hem gelijk maar even compleet voor een ieder die (nog) niet zo goed op de hoogte is. Ik ben deze winter voor de derde keer op rij in Oostenrijk om snowboardlessen te geven. Net als alle voorgaande jaren werk ik het complete winterseizoen (tot begin april) bij Ski- und Snowboardschule Fankhauser Hippach. Hippach ligt in het gemoedelijke en zéér muzikale Zillertal in Tirol. Ik geef les in het skigebied van Mayrhofen (http://mayrhofner-bergbahnen.com) maar ben ook vlakbij Zell am Ziller/Gerlos, Kaltenbach/Fügen en de Hintertuxer Gletscher. Van de snowboardleraren ben ik degene met de meeste ervaring bij deze skischool en derhalve help ik de chef Einteilung (indeling) vaak bij het maken van verschillende lesgroepen, daarbij natuurlijk rekening houdend met het aantal snowboardleraren dat aanwezig en beschikbaar is (sommige leraren kunnen zowel ski als snowboardles geven). Er wordt tussen de snowboardleraren weinig tot geen verschil in niveau onderscheidt, wat betekent dat alle leraren zowel beginners als gevorderden les moeten geven, en dit wordt natuurlijk zo goed mogelijk afgewisseld. Heel af en toe komen er een paar ver gevorderden snowboarders en dan geven de minder bekwame leraren vaak zelf aan dat zij dat beter niet kunnen doen en moet er soms wat geruild worden tussen de leraren zodat ik of een andere goede leraar zoals Fred of Tjeu die mensen kunnen gaan les geven. Verder kunnen de lessen groepslessen of privélessen zijn. Groepslessen geeft aan dat de kans groot is dat je met meerdere mensen van gelijk niveau en eventueel taal kan worden ingedeeld. Beginnende snowboarders boeken vaak groepsles voor 3 dagen en dit kunnen ze eventueel verlengen als het ze bevalt. Privélessen kan 1 persoon zijn die dan écht privéles krijgt (want ik zit er dan altijd bovenop) maar ook groepen (die elkaar kennen) kunnen een privéles boeken zodat ze iig bij elkaar blijven en er ook geen anderen bij komen. Privélessen zijn een tikkeltje duurder dus als die langer als 2 dagen duren is dat uitzonderlijk te noemen. Zo, tot zover de algemene introductie. Als er verder nog vragen of onduidelijkheden zijn kunnen jullie net als afgelopen jaren een berichtje hieronder schrijven en wie weet antwoord ik het wel een keer.

Woensdagavond ben ik met onze auto vertrokken naar Oostenrijk. Ik had gepland om met de laatste boot te gaan maar door slechte weersverwachtingen en een beginnende regenbui ben ik een uur eerder gestart. Daardoor verliep mijn reis vlot, ik had tot Hoorn wat regenval en daarna tot 2 keer toe kleine stukken sneeuw op de weg in Duitsland (Bij Keulen en later na Neurenberg). Die laatste keer was er wel wat meer gevallen en daardoor werd de maximum snelheid verlaagt tot 80 km/h. Tot die tijd liep ik ver voor op mijn tijdschema dus het kwam mij eigenlijk wel goed uit dat het niet meer zo vlot ging. Zo snel als de sneeuw op de weg verscheen was hij ook weer weg en in Oostenrijk zelf was de weg vrijwel schoon en droog. Door de vertraging en het ontlopen van de snelweg omdat ik geen vignet voor de snelweg wilde kopen kwam ik uiteindelijk om 7.15 aan in Hippach (TomTom had eigenlijk de hele reis 6.30-6.45 aangegeven, en met vignet is al gauw een half uur sneller).

In Hippach aangekomen heb ik bij de Shell gelijk even wat boodschappen gehaald, een ontbijtje gegeten (Fleischkäsesemmel) en de afval uit de auto opgeruimd. Daarna vond ik het een mooie tijd om eens bij mijn onderkomen te kijken. Ik zit net als alle voorgaande jaren bij Landhaus Daum (Monica und Franz) dus ik wist het te vinden. Monica was gelukkig al wakker en mijn kamergenoot Sergey was in Galtür voor een vervolgopleiding tot Skileraar Landes (niveau 2) dus ik kon gelijk de auto uitladen zonder iedereen wakker te schoppen. Na een verfrissende douche was ik eigenlijk weer klaarwakker en dus besloot ik bij de skischool te kijken. Aldaar werd ik gelijk aan een nieuwe jas, een nieuwe windstopper (vest) geholpen en de benodigde papieren tot het verkrijgen van de liftpas geholpen. Alleen is het dit jaar verplicht om een foto op je Skilehrer-Ausweis (skileraar-identiteitspas) te hebben, dus kon ik eerst nog naar de lokale Kees de Waal in Mayrhofen om een pasfoto te laten nemen. Omdat deze fotograaf samen werkt met onze skischool kreeg ik gelukkig een mooi prijsje aangeboden. Om een uur of elf was ik uiteindelijk boven op de berg en na ruim 2 uur snowboarden had ik het wel gezien en ging ik weer naar beneden.

Vrijdag was ik nog niet helemaal uitgerust van de lange reis en daarbij behoorlijk verkouden geworden. Ik probeerde in de ochtend nog fanatiek te beginnen maar ik geloof dat ik weer na ongeveer 3 uur alweer in de lift naar het dal zat. Het was zo koud dat dat mijn zere hoofd van de verkoudheid (rond de neus en ogen) zo erg versterkte dat het me weinig plezier meer bood.

Vandaag ging het gelukkig beter, ik ben nog steeds verkouden maar ik heb er geen hoofdpijn meer van. Ik heb na vandaag praktisch het hele skigebied weer gezien. Het was wederom Sau Kalt (Bok koud), de temperaturen lagen tussen de -22 en -14 graden. Ik moest om half twaalf echt even opwarmen, vooral mijn tenen en vingers begonnen te bevriezen. Ik had vandaag het fototoestel mee maar vond het geen goed idee foto’s te schieten dus daar moeten jullie nog even op wachten. Wel nog even een nieuwsoverzicht :
Landhaus Daum heeft een nieuwe keuken.
De lindenboom voor Landhaus Daum is gekapt.
Wederom veel meer kunstsneeuwinstallaties, nu bv. ook op de Eggalm.
Een nieuwe 6-persoonsstoeltjeslift met kap en Sitzerheizung (warm achterste) ter vervanging van de Lattenalm (-persoonsstoeltjeslift) op de Eggalm.

Later meer,
Tot dan,

Marco

  • 20 December 2009 - 14:17

    Margriet En Cor:

    Hallo Marco,
    Zo te lezen heb je al weer aardig je best gedaan daar. Wij hopen dat het niet zo bok koud blijft. Wij houden meer van zon en een graad of 5 onder nul.
    Groet MAPA.

  • 20 December 2009 - 18:42

    Edo, Annette & Kids :

    Hoi Marco,

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik donderdagochtend vroeg toch pa en ma even gebeld heb om te horen of je goed was aangekomen, want de voorspellingen waren niet echt geweldig voor de nacht die je moest reizen. Achteraf heb je het nog heel erg getroffen want de nacht erna was het echt bar en boos. Op Texel ligt vanaf donderdag ook sneeuw en vanmorgen was er op de weg bijna geen doorkomen aan. Door de harde wind waren er sneeuwduinen tot wel 1.50 meter ontstaan. Een rare gewaarwording! Vandaag nog even op de webcams gekeken hoe het bij jou daar in Oostenrijk was en het zag er prachtig maar heel koud uit! Nu heb jij het niet snel koud maar als jij het al bokkoud vindt ben ik blij dat wij pas in maart met hopelijk iets hogere temperaturen gaan skiën. Succes komende week met je eerste lessers en tot snel schrijfs.

    Groetjes,

    Annette

  • 20 December 2009 - 21:40

    Ameranda:

    hallo marco ik ben blij dat de reis goed is gegaan nu moet ik morgen want het slecht weer hier ik zien wel wat mij te wachten staat dit was even kort wat niews doe pas goed op je zelf ik wil je graag weer gezond terug zien veel plezier daar

  • 25 December 2009 - 13:39

    Melanie:

    Hoi Marco!!!,

    Leuk verhaal ik hoorde gister van het bestaan van jullie site af duzzz ik dacht ik ga even gluren......
    Ook dacht ik dat je met je neus in de boter was gevallen met de sneeuw maar volgens PJ viel het daar wat tegen....
    Ook hadden wij vannacht weer sneeuw maar dat word nu alweer teniet gedaan door flinke regenbuien,pisweer hier dus, met de kerst lekker binnen zitten.
    Jij rost lekker van die bergen,succes

    Groeten Melanie

  • 25 December 2009 - 22:09

    Corry Z.:

    Hoi Marco,
    Leuk om te lezen hoe het allemaal bij je gaat, met je uitgebreide verslag.
    Wij hebben gisteren gezellig een gluhwijntje gedronken, en Margret was ook van de party. Ik hoop dat er bij jou weer wat sneeuw is gevallen, anders ga ik bijna denken dat er hier meer is gevallen dan bij jou, dat komt ook weer niet geloofwaardig over, ha,ha.
    Marco veel plezier, groetjes van Corry

  • 30 December 2009 - 21:35

    Truus:

    Hallo Marco en Margret,
    Veel plezier samen in de sneeuw oud&nieuw vieren.
    Groetjes.

  • 31 December 2009 - 11:13

    Ameranda:

    hallo ik ben weer thuis heb heb het heel leuk gehad we hebben alles kunnen doen wat in het progamma stont ben ook in een ski gebied geweest vedder hoopik dat margret een goeien reis heeft de groeten

  • 31 December 2009 - 11:17

    Ameranda:

    o ja nog een gelukkig nieuwjaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Hippach

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2010

Here comes the sun

12 Februari 2010

Het familiebezoek

31 Januari 2010

Visite, Visite, Visite

09 Januari 2010

En toen was er rust… of toch niet?

19 December 2009

Sau Kalt!!!
Margret en Marco

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 34134

Voorgaande reizen:

15 December 2008 - 20 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: