Wat er wel niet in 1 week gebeuren kan - Reisverslag uit Hippach, Oostenrijk van Margret en Marco Rijk en Kossen - WaarBenJij.nu Wat er wel niet in 1 week gebeuren kan - Reisverslag uit Hippach, Oostenrijk van Margret en Marco Rijk en Kossen - WaarBenJij.nu

Wat er wel niet in 1 week gebeuren kan

Door: Margret

Blijf op de hoogte en volg Margret en Marco

27 December 2008 | Oostenrijk, Hippach

Ik (Margret) vind het jammer dat de kabelkrantmevrouw mijn werk omschrijft als “kinderoppas”, veel mensen vergissen zich daarin. Zo ook mijn nieuwe Nederlandse collega Marion. Vorige week donderdag was haar eerste werkdag. Ze heeft 3 dagen gewerkt en maandag zat ze alweer in de trein terug naar Holland. Ik heb zelf maar naar TUI gebeld om te vertellen dat Marion niet op het werk was verschenen, daar wisten ze nog niks van. En ook voor Franziska en mij was het een grote verassing omdat ze zondag nog zei “tot morgen”.
Dus daar stonden we dan met z’n tweeën en een grote groep kinderen. ’s Middags was er hulp van een ski juf en tussen de middag en na 3 uur kwam Charly (de man van Franziska) ons helpen met respectievelijk het eten en om de boel op te ruimen.

Gelukkig liep er in Gerlos ook nog een werkloos Nederlands meisje rond en na een gesprek met een TUI vertegenwoordigster uit Zell am See mocht ze ons donderdags komen helpen. Gelukkig gaat het heel goed met Serena, de vriend van haar is skileraar bij Michi, de verwachting is dan wel dat ze langer blijft dan Marion. Ik kan wel zeggen dat de eerste week ons in de creche behoorlijk wat spanning opleverde. Maar we moeten blij zijn dat er zo snel weer een nieuwe hulp beschikbaar was. Zolang het kan blijft de hele winter ’s middags de hulp van een ski juf en ook Ada wordt volgende week weer verwacht.

De kamer waar ik in woon in Haus Bergfried is ongeveer 1/3 van mijn kamer van vorig jaar. Ik heb een balkon die tevens dienst doen als koel/vriescombinatie. Badkamer en toilet deel ik met de anderen bewoners, het is netjes en schoon en gezellig. ’s Morgens krijg ik een ontbijtje met op zondag een gekookt ei.

Helaas beschik ik dit keer niet over de luxe van een internet aansluiting op mijn kamer. Daar staat tegenover dat alles op loopafstand is, mijn werk, de supermarkt, het internethotel en het bruisende uitgaansleven van Gerlos.

Franz de huisbaas is wel een beetje vergeetachtig, zo vroeg hij nog geen twee minuten nadat ik hem een ingevuld formulier had gegeven of hij dat formulier al had gekregen. Gertha is zijn vriendin, zij is hier niet elke dag, o wee, als je tegen iemand die in Gerlos woont praat over Franz en zijn vrouw, nee Gertha is zijn vriendin en niet zijn vrouw, zijn vrouw is overleden.

Verder wonen er in Haus Bergfried nog meer skileraren, onder andere Ine, Hans en Annelies die ik nog van vorig jaar ken. Hans is degene die mij vorig skiles wou geven. Maar als hij kon, dan kon ik niet. Gelijk toen hij mij de eerste keer weer zag begon hij er weer over mij skiles geven.

Kerstavond zijn we samen met Fred, Henriette, Kevin, Astrid, Katie (allemaal van de skischool Fankhauser) en een nicht van Kevin met haar vriend naar hotel Stefani gegaan. Daar hebben we een heerlijk kerstdiner gehad in het restaurant. Compleet met apperatief, amuze (ganzenlever) en natuurlijk een rondje schnapps van het huis. Dus we hebben toch nog een beetje het kerstgevoel beleeft.

Bij de skischool in Hippach bij Marco loopt het lekker door. Marco heeft elke dag kunnen werken en heeft al meerdere leerlingen en ouders van vorig jaar gezien. Zo had hij vandaag een hele groep Duitse vrienden die begon met snowboarden die op vakantie waren met een vriend Arthur die Marco vorig jaar nog had leren snowboarden. Vandaag waren ook Tsjeu, Thomas en Martin boven op de berg, ook allemaal snowboardleraren die er vorig jaar ook waren. Dat betekent dat we volgende week 8 snowboardleraren hebben, want Rosa en Fred waren er afgelopen jaar ook weer en Astrid en Rupert zijn dit jaar nieuw bij Skischule Fankhauser.

Het zal deze aankomende week ook wel erg druk worden, omdat de Duitsers vaak pas na kerst komen en dat dit jaar alles dan in 1 week zal vallen. Het was vandaag al aardig druk op eigenlijk alle wegen en ook de parkeerplaats bij de lift was later op de dag helemaal vol.

Boven op de berg is het momenteel super. Na de megasneeuwval van vorig weekend werd het iets te warm waardoor er natte sneeuw viel. Dat was gelukkig maar 1 dag en na een paar dagen mist en nevel klaarde het eindelijk geheel op en de temperaturen daalden stevig.
Vanochtend was het bijvoorbeeld -7 graden in het dal van Hippach en -18 graden boven op de Horberg. ’s Middags schijnt de zon wat feller en wordt het iets aangenamer. De pistes blijven ondanks de drukte door de kou lang goed.

Wat ons verder nog bezig houdt is onze auto. Kerstavond begon er een lampje van de motor zelfdiagnose te branden. De motor loopt ook niet super, maar vanwege de kerst kunnen we de auto pas maandag naar een garage brengen. Waarschijnlijk hangen ze de auto dan aan de computer en kunnen ze zien wat er mis is met de elektronica. Tenminste, dat hopen we maar en zo was het vorig jaar in Nederland ook toen dat lampje oplichtte. Vanmorgen wilde Marco ook al naar een garage, maar toen kwam hij erachter dat de kentekenplaat voor eraf is. We gaan ervan uit dat het gestolen is want de laatste keer dat we gekeken hebben zat de kentekenplaat nog helemaal goed vast en de auto is in December nog gekeurd. Vandaag zijn we naar de politie gegaan om het te melden, en we hebben de ANWB gebeld. Die gaf ons een nummer waar we een nieuw kentekenplaat kunnen aanvragen, maarja, die is natuurlijk pas maandag weer bereikbaar…

We zullen jullie op de hoogte houden.

Ps. Onze e-mailadressen zijn niet veranderd oftewel:

Margret - mjrijk@gmail.com
Marco - marcokossen@gmail.com

• 27 December 2008 - 16:00

Antonina:

Hee. Opmerkelijk zeg dat die marion zo ineens vertrokken is zonder wat te zeggen... Had ze het niet naar haar zin? Ook zonder iets te zeggen, heel apart. Nouja beter kwijt dan rijk.
    En jullie auto komt ook nooit zonder schade uit oostenrijk hè ;-) nouja traditie zullen we maar zeggen.. Hopelijk gaat het vanaf nu dan allemaal wat voorspoediger!

• 28 December 2008 - 09:08

Margriet En Cor :

Hoi Margret en Marco,
    Wat een toestand met zo'n meisje. Je staat gewoon voor het blok, niks zeggen en vertrekken. Zou het geen heimwee geweest zijn, daar kan je eigenlijk niets tegen doen. In militaire dienst heb ik jongens er ziek van zien worden en werden na enkele weken gewoon naar huis gestuurd.
    Gelukkig kregen jullie er vrij snel hulp bij en hopelijk blijft dit nieuwe meisje wat langer.
    Het is hier nu ook behoorlijk koud,de vijfer is bijna helemaal dicht gevroren, alleen het ronde deel is nog open omdat dat in de wind ligt.
    Nog ruim een week en dan komen Marianne, Niels en Peter Jan naar jullie toe in het Zilleral.
    De tijd vliegt voorbij, voordat je het weet is het eind januari en dan komen wij de berg ook weer onveilig maken.
    MAPA

• 29 December 2008 - 08:55

Edo, Annette & Kids:

Hoi familie,

Wat leuk om zo'n uitgebreid verhaal te lezen. Zo hebben we toch nog meer beeld hoe het jullie vergaat. Wel balen van het rare vertrek van Marion en uiteraard van de auto die niet mee wil werken. Maar dat wordt ook wel weer opgelost moeten jullie maar denken. Veel succes deze week met alle drukte en alvast een heel gezellig Oud & Nieuw toegewenst!

Edo, Annette & kids

• 01 Januari 2009 - 12:50

Edo, Annette & Kids:

Hoi Marco en Margret,

Via deze weg een heel gelukkig 2009 toegewenst! Hebben jullie het nieuwe jaar nog een beetje gezellig ingeluid? Wij nemen vandaag nog een paar oliebollen en gaan uiteraard even een rondje om iedereen de beste wensen te doen.

Laat snel weer iets van jullie horen!

Edo, Annette, Milou & Pjotr