Voorjaar!!! - Reisverslag uit Gerlos, Oostenrijk van Margret en Marco Rijk en Kossen - WaarBenJij.nu Voorjaar!!! - Reisverslag uit Gerlos, Oostenrijk van Margret en Marco Rijk en Kossen - WaarBenJij.nu

Voorjaar!!!

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Margret en Marco

02 Maart 2009 | Oostenrijk, Gerlos

Na eigenlijk geheel februari sneeuwval te hebben gehad is vanaf afgelopen zaterdag dan eindelijk het voorjaar begonnen. Elke week in februari hebben we ongeveer 4 dagen sneeuw en 2 dagen zon gehad. Die andere dag was het vaak alleen bewolkt. In de laatste week van februari viel zelfs meer dan een meter nieuwe sneeuw waardoor de totale sneeuwhoogte boven op de berg tot 240 cm kwam. Dat zorgde voor veel vermaak voor mij (Marco) en zijn collega’s maar natuurlijk ook overlast, waarover later meer. De laatste 3 dagen is de temperatuur gestegen naar 10 tot 12 graden boven nul, vandaag was er kans op neerslag, maar dat viel tot nog toe gelukkig reuze mee. De neerslag was zo licht dat het toch nog bevroor tot sneeuw boven op de berg. Vanmiddag is het in het dal van Gerlos wel aan het regenen, maar vanavond zal de temperatuur wel weer verder dalen.

In de laatste week dat Cor en Margriet er waren kreeg ik van mijn chef Johann te horen dat ik de volgende dag niet mijn eigen groep behield, maar dat ik voor een privéles was ingepland. Die mensen hadden speciaal naar mij gevraagd, waarschijnlijk had ik ze vorig jaar al eens les gegeven. De volgende ochtend bleek dat niet zo te zijn, gelukkig ook maar want ik herkende ze ook al niet. Het bleken 2 Israëliërs met jaren snowboardervaring die op zoek waren naar wat leuke routes buiten de pistes in de losse sneeuw. Ze hadden bij het skischoolbureau in Hippach gevraagd naar de beste snowboardleraar en daar hadden ze toen mij aangewezen op de foto in de folder. Om vervolgens met Johann te bellen of ik de volgende dag vrij kon zijn voor deze 2 Israëliërs.

Het bleken erg goede snowboarders waardoor we echt leuke afdalingen konden maken. Voor de mensen die het skigebied kennen, we zijn onder andere voor de Schneekarhütte rechts de kom ingedoken richting het Vans funpark, vanaf de 150 Tux rechtsaf in diezelfde kom en de Happy tour hebben we natuurlijk ook gedaan. Dat was tot nu toe de aller-leukste les die ik gegeven heb en het leverde me nog 20 euro Trinkgeld (fooi) op ook.

Verder ben ik ook nog een vrije vrijdagmiddag samen met skileraar Sergey buiten de piste geweest. Hij wist nog een paar routes die ik nog niet kende, vooral in de omgeving van Finkenberg. Het hoogtepunt was toch wel na het steilste stuk van de panorama afdaling rechtsaf bij de mast en dan afdalen tot de Katzenmooslift. Tijdens het begin van die afdaling waren wij de allereerste die daar door de losse sneeuw reden, terwijl de laatste sneeuwval woensdag was.

Het bleef zoals gezegd dus maar sneeuwen en afgelopen week, toen zoveel viel was snowboardleraar Fred er ook weer voor een weekje. Op 1 van de dagen dat het de hele dag al sneeuwde ben ik na de lessen samen met hem en de Tsjechische snowboardleraar Michael vier of vijf keer de Happy tour afgegaan. Die dag was de sneeuw echt heel erg diep en omdat het mistig was waren we de enige die daar reden, waardoor we iedere keer nog genoeg onbespoorde stukken vonden. De rest van de week bleef er nog genoeg losse sneeuw liggen en zijn we bijna elke ochtend en elke middag voor en na de lessen nog wel een paar rondjes gegaan.

Naast sneeuwpret dus ook overlast, het zal jullie in Nederland vast ook niet ontgaan zijn. Er viel zoveel sneeuw dat verschillende wegen gesloten moesten worden wegens lawinegevaar. Sommige wegen hebben aan de zijkant van de weg heel steile rotswanden. Als deze helemaal ondergesneeuwd zijn kan het onverwacht naar beneden vallen waardoor de weg dan geblokkeerd wordt. Hier in de buurt zijn de wegen van Königsleiten naar Krimml en naar Hochfügen voor een paar dagen gesloten geweest. De weg naar Hochfügen loopt dood dus de mensen die daar op vakantie waren zijn tijdelijk ingesneeuwd / opgesloten geweest. Ook naast de pistes werd het afgelopen weekend gevaarlijker omdat de temperaturen stegen en de zon ging schijnen. Een sneeuwlaag van 2 meter is al aardig zwaar, maar als de bovenlaag dan begint te smelten plakt de sneeuw steeds meer aan elkaar vast waardoor het gevaar ontstaat dat de hele sneeuwlaag de grip verliest en naar beneden begint te glijden. Ook dit viel bij ons in de buurt gelukkig allemaal mee, voor zover ik weet zijn er geen lawines ontstaan door toedoen van skiërs of snowboarders. Gisteren was er wegens de superhoge temperaturen wel een kleine lawine naar beneden gekomen op een steile helling links van de 150 Tux.

Met het voorjaar is ook de rust gekomen. Afgelopen week hadden we nog 6 groepen snowboarders van verschillende niveaus (ongeveer 40 leerlingen) tegelijkertijd op de pistes en daarnaast nog privélessen ook. Nu hebben we een paar kleine groepjes van 3-4 personen per leraar. Ik wordt steeds meer gevraagd de groepen in te delen en de desbetreffende leraren voor de groepen aan te wijzen. Dat ging al vaker zo, maar dan kwam Johann altijd even kijken hoe het ging. Ik heb nu, tijdens de afgelopen drukte met Johann afgesproken dat hij moet zorgen voor nieuwe leerlingen en dat ik die dan wel zo in deel dat ze het meeste leren. Alleen als ik en de snowboardcollega’s er zelf niet uitkomen kan ik Johann erbij roepen, anders houdt hij zich alleen bezig met de indeling van de skileraren.

Bij Margret in de crèche was de kleindochter van Rene Froger een dagje komen spelen. Ik geloofde het eerst niet, maar Rene was blijkbaar voor Natasja al getrouwd geweest en heeft dus al oudere kinderen dan ik dacht.

Over een week vertrekken de skileraren Hans en Annelies weer naar Nederland. Dan wordt het in Haus Bergfried, waar Margret woont een stuk leger, maar ze mag wel de televisie en schotelontvanger van Hans gebruiken. Deze schotelontvanger heeft een Nederlandse abonnementskaart waardoor alle Nederlandse zenders worden ontvangen.

Verder heeft Margret haar volgende vakantie alweer geregeld. 15 juni gaat zij voor vier dagen naar Italië op bezoek bij Franziska. Die gaat elk jaar meerdere keren naar hetzelfde hotel in Montegrotto. Franziska praat er zoveel over dat Margret besloten heeft het zelf ook een keer te bezoeken.

Ps. Hebben jullie ook het (slechte) nieuws gelezen over die skischool in Mayrhofen? Meer zeggen we (nog) niet.

De groeten!!

  • 02 Maart 2009 - 17:40

    Edo, Annette & Kids:

    Ja laat die zon maar schijnen hoor want wij komen er aan! Nog maar 4 nachtjes slapen zoals Pjotr zegt en dan gaat we op weg. Naar hopelijk 2 super weken skiën. Tot zaterdag!

    Groetjes,

    Edo, Annette, Pjotr maar ook van thuisblijver Milou natuurlijk!

  • 02 Maart 2009 - 18:09

    Margriet En Cor:

    Je maakt ons wel nieuwsgierig over de skischool in Mayrhofen. Wij hebben er nog niets van gehoord. Zo te lezen heb je de afgelopen weken wel genoten van de grote hoeveelheden sneeuw, die er gevallen is bij jullie.
    Lekker door de verse sneeuw de eerste sporen trekken is natuurlijk het mooiste wat er is, geweldig genieten dus.
    Hier is de winter helemaal verdwenen, de sneeuwklokjes en krokussen bloeien volop en de narcissen schieten uit de grond, het voorjaar komt eraan.
    Groeten MAPA

  • 02 Maart 2009 - 18:31

    Corrie.b :

    hoi m&m
    GAAF ZEG ZOVEEL SNEEUW
    EN DAN ALS EERSTE ERDOOR. MAARRE MARCO NIET NAAST JE SCHOENEN GGAN LOPEN HE? NU JE ALS "BESTE"LERAAR UITGEKOZEN BENT AHUM

    GROETJES CORRIE.B

  • 03 Maart 2009 - 19:25

    Margriet En Cor:

    Dankszij Gemma zijn wij op de hoogte van de Skischool in Mayrhofen.
    Maar wij lezen ook geen Telegraaf.
    Wat een toestand daar, ongelooflijk. Dan hebben jullie het beter voor elkaar.
    Groet MAPA

  • 04 Maart 2009 - 18:02

    Sam:

    Hai


  • 04 Maart 2009 - 18:37

    Ruud Tineke M & M:

    Hoi familie!
    Zo te lezen vermaken jullie je nog steeds kostelijk!!
    M & M zijn supertrots, ze vinden de foto's geweldig! Zondag gaan we Marianne, Niels, Fedeline & Yfeline een warm welkom geven op schiphol, daarna naar de verjaardag van Marion (zus van Ruud) in Amsterdam.
    Veel plezier de komende 2 weken!
    Groetjes, Ruud, Tineke, Max & Mirte

  • 04 Maart 2009 - 20:10

    Patty:

    Hé hardwerkende vakantiegangers,
    skischool Mayrhofen, is dat die in het nieuws is geweest met al die skileraren op een kamer. Ach als je maar kunt slapen, niet! In Tsjechie was ook volop sneeuw, niet zo veel als bij jullie, maar wel super. Heb nu al weer heimwee naar al dat witte.
    nog veel plezier de laatste weken.

  • 06 Maart 2009 - 16:03

    Margret:

    Hai Sam,

    Heb je geen nieuws?

  • 09 Maart 2009 - 19:03

    Ameranda:

    heb ook geen nieuws het is stil hier ans komt af en toe ik heb dat wel gelezen van Gemma Edo en Annette zijn nu bij jully de groeten van mij

  • 12 Maart 2009 - 19:30

    Sam:

    hai Margret,ik dacht ik zal is wat van me laten horen.

    Ik spreek je wel weer als je terug komt.Ik ben beter in praten als in schrijven.
    Veel plezier nog,he!

    Groetjes Sam

  • 13 Maart 2009 - 11:35

    Erica:

    Hallo Margret,

    zojuist heb ik de foto's aan je gemaild!
    Afgelopen maandag ging Tijmen naar zijn eigen kinderdagverblijf hier thuis... Huilen!!! "Ik wil naar Billy's, ik wil naar Billy's toe!!!"
    Zo. Nu heb jij ook een reden om naast je schoenen te lopen!
    Mooi stel zijn jullie zo!

    Groetjes en hopelijk tot volgend jaar.

    Erica, ook liefs van Kees, Rozemarijn en Tijmen.

    ps heb je ook hyves?

  • 13 Maart 2009 - 19:37

    Corry Z:

    Hoi M&M,
    Zo Margret het einde is weer bijna in zicht, ben benieuwd naar je verhalen, groetjes van Corry

  • 14 Maart 2009 - 19:29

    Ria:

    Zal de verhalen missen.Maar ben toch blij dat je weer terug zal zijn.Als ik nu zo lees van marco in de losse sneeuw en waar nog niemand is geweest Ben blij dat je nog heel bent.Zie je gauw gezond en wel. groeten Ria ,Fred en yke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Gerlos

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2010

Here comes the sun

12 Februari 2010

Het familiebezoek

31 Januari 2010

Visite, Visite, Visite

09 Januari 2010

En toen was er rust… of toch niet?

19 December 2009

Sau Kalt!!!
Margret en Marco

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 34208

Voorgaande reizen:

15 December 2008 - 20 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: